Search our Site

logo

категория Архитектура

Както в случая с разрушителния нрав, tabula rasa ефектът, както на Maison Dom-ino, така и на Co-op Zimmer, е първоначално производен на условия, които далеч надскачат решенията на автора, бил той архитект или обитаващ. От тези проекти става ясно, че унищожението на буржоазния интериор и възходът на изчистените форми на модерната архитектура е в тясна връзка с трупането на капитал и новото производство.

Зад концепцията на Бенямин за tabula rasa стои литературата на Пол Шийрбарт и театъра на Бертол Брехт. Те атакуват устойчивите буржоазни ценности но по различен начин. През 1914г. Шийрбарт публикува архитектурния трактат Glasarchtektur, в който застъпва идеята, че целият свят може да се превърне в напълно прозрачен пейзаж. С тази книга той напада фиксираната архитектура и буржоазния интериор в периода от 19-ти век, чрез които управляващата класа се опитваше да реализира разбиранията си за домашен уют.

Всички разпознават бруталистичната архитектура - масивните бетонни сгради, които отстояват сивите си тела в сърцето на почти всеки град по света от 60-те и 70-те години насам. Подгизнали от дъждовете и сякаш изпръскани с нечистотия, сега те често изглеждат негостоприемни, безмилостно сиви с отсъствието на познатия ни от старата хуманистична архитектура чар.

След икономическата криза от 2007, архитектурната култура стана свидетел на възхода на активизма и участническите практики. След архитектите от авангарда през 90-те, които щурмуваха политическата коректност, наблюдаваме нова вълна от социална ангажираност. Симпозиуми, изложби, биеналета, списания и журнали, засилват това явление, предлагайки нови начини за правене на архитектура, която обвързва дизайна с една социална и политическа мисия.


Всички материали са част от
Creative Commons Attribution
No Derivatives 4.0 Int. License

Абонирайте се за нашия бюлетин

Получавайте новини всяка седмица.